Hieronder vindt u de resultaten van het patiënt teveredenheids-onderzoek 2025:
Beste patiënt,
Hartelijk dank voor het invullen van onze patiëntenquête. We waarderen uw feedback enorm. Het doet ons goed om te zien dat de algemene beoordeling van de praktijk erg positief is. Dat is fijn om te horen en motiveert ons om onze zorg en service op hetzelfde hoge niveau te blijven bieden.
Uit de enquête kwamen ook enkele aandachtspunten naar voren die we graag met u delen:
Geen vaste huisarts?
Meerdere patiënten gaven aan het gevoel te hebben geen vaste huisarts te hebben. We begrijpen goed dat continuïteit in zorg belangrijk is en willen u graag uitleggen hoe wij hiermee omgaan.
Onze praktijk bestaat uit twee locaties: Buiksloterham en Amstelkwartier. We willen patiënten zoveel mogelijk de mogelijkheid bieden om bij de locatie dichtbij huis terecht te kunnen. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat ons team op beide locaties goed samenwerkt en op de hoogte is van elkaars werkwijze. Daarom werken sommige artsen afwisselend op beide locaties.
Onze praktijk groeit hard en gaat, verdeeld over beide locaties, richting de 7500 patiënten. Dat betekent dat er ook een groot team nodig is om goede en toegankelijke zorg te blijven bieden. De meeste artsen werken parttime, wat gebruikelijk is in de huisartsenzorg. Hierdoor kan het zijn dat u iets langer moet wachten als u een voorkeur heeft voor een specifieke arts. Bij spoed wordt u uiteraard direct geholpen, maar dan door de arts die op dat moment beschikbaar is.
U kunt bij het maken van een afspraak altijd aangeven dat u graag geholpen wordt door een arts waar u eerder bij bent geweest. Als u een vaste voorkeur heeft, kan dit ook in uw dossier genoteerd worden.
Wachttijd aan de telefoon
Een ander aandachtspunt was de wachttijd aan de telefoon. We begrijpen dat dit soms als vervelend wordt ervaren. Omdat onze praktijk groeit en het aantal patiënten toeneemt, neemt ook het aantal telefoontjes toe. Met een zo’n groot patiëntenbestand is dit een flinke uitdaging.
Om hiermee om te gaan, werken we sinds twee jaar met TeleQ, een terugbelsysteem. Hiermee hoeft u niet in de wacht te blijven hangen. U kiest zelf een geschikt moment waarop u wordt teruggebeld. Ook kunt u via TeleQ eenvoudig een recept aanvragen of een afspraak annuleren – op elk moment van de werkdag, zonder wachttijd.
Daarnaast is er op elke werkdag tussen 13:00 en 13:30 uur een telefonisch spreekuur met de arts. Tijdens dit spreekuur kunt u bellen voor kort overleg of om een vraag te stellen. Ook als het spreekuur iets uitloopt, zorgen wij ervoor dat iedereen wordt geholpen.
Heeft u na een consult nog een korte vraag voor de arts waarmee u eerder heeft gesproken? Dan kunt u dit aangeven bij de assistent. Zij kan dan een terugbelverzoek voor u indienen bij de betreffende arts.
Aanmeldzuil: gemak en keuzevrijheid
Sommige patiënten gaven aan de aanmeldzuil onpersoonlijk te vinden, omdat zij hierdoor geen contact meer hebben met de assistent bij binnenkomst. We begrijpen dat dit zo kan aanvoelen.
We hebben de aanmeldzuil ingevoerd om de werkdruk bij de assistenten te verlichten. Net als veel andere zorginstellingen kampen ook wij met personeelstekort. Zeker met het groeiend aantal patiënten is het belangrijk dat we onze mensen efficiënt inzetten en de kwaliteit van zorg behouden.
Dit betekent niet dat u geen contact meer mag hebben met de assistent. Integendeel: als u graag even een praatje maakt of iets wilt vragen, dan bent u natuurlijk van harte welkom bij de balie. We willen juist voorkomen dat de zorg onpersoonlijk wordt – dus voel u altijd vrij om aan te kloppen.
Wij streven continu naar een toegankelijke en persoonlijke praktijk waar u zich welkom voelt. Uw eerlijke feedback helpt ons hierbij.
Nogmaals dank voor het invullen van de enquête!
Heeft u aanvullende suggesties, verbeterpunten of juist iets positiefs dat u met ons wilt delen? Laat het ons vooral weten – we horen het graag!
Met vriendelijke groet,
Eegje Vroege, praktijkmanager Amstel en IJ huisartsen
Aanwezig op ma-di-woe